Aan de slag met knellende regelgeving

Bij de implementatie van maatregelen tegen bodemdaling zit wet- en regelgeving nog erg vaak in de weg. Hoog tijd om daar intern eens over door te praten. Dat deden we op 8 november met de VIPNL-thematrekkers.

Vanaf 2030 stoten Nederlandse veenweidegebieden 1 Mton minder CO2-equivalenten uit. Dat is de afspraak. Allerlei overheden spelen daar nu al op in. Zo liet de provincie Noord-Holland het Loket Veenweideboeren openen. Via dit loket kunnen boeren subsidie aanvragen voor maatregelen. 85% van de kosten wordt vergoed met de gedachte: dan zijn we maar vast begonnen.

Uit deze praktijkproef blijkt ook dat wet- en regelgeving niet helemaal goed aansluit en soms zelfs belemmerend werkt. Zo moet een boer een MER-procedure doorlopen als hij meer dan 100 hectare drukdrains aan wil leggen. Gemeenten hebben via omgevingsvergunningen een instrument om uitrol van maatregelen te bemoeilijken, omgevingsdiensten kunnen vanuit milieuregelgeving weer andere drempels opwerpen.

Voor greppelinfiltratie hebben we beperkende wet- en regelgeving in aanzet alvast benoemd in de themasheet. Een voorbeeld van zulke regelgeving bij greppelinfiltratie is dat een boer een watervoerende greppel niet mag meetellen in zijn mestboekhouding.

Voordat maatregelen grootschalig worden uitgerold is het belangrijk dat er oplossingen zijn voor knellende regelgeving. Kennis daarover gaan we in 2025 in het programma VIPNL verzamelen en publiceren in de themasheets.